Just like a holiday

17 februari 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen,

Zo, daar ben ik weer. Inmiddels zit ik alweer bijna 3 weken in Zuid-Afrika. Het voelt eigenlijk al als veel langer (dat is een goed teken toch?) Inmiddels woon ik in een ander huis samen met 3 drie leuke meiden (2 Nederlanders, waaronder ook Gita en 1 Duits meisje). In het andere huis wonen er inmiddels 10. Het is een leuke groep en tot nu toe zoeken we elkaar bijna iedere avond op om samen te eten.

Op het moment rijden we nog rond in een huurauto (hopelijk komt daar binnenkort verandering in). Het links rijden gaat erg goed tot nu toe (ik ben nog geen 1 x per ongeluk aan de rechterkant van de weg gaan rijden) alleen de verkeersregels zijn hier zijn een beetje wennen (wie het eerst komt, wie het eerst maalt) en 10000 stopborden langs de weg etc.

Ik heb inmiddels ook twee weken stage achter de rug. De eerste week was erg onduidelijk maar gelukkig begint het langzaam aan leuker te worden en ben ik er inmiddels ook uit wat ik voor een product ik zal gaan maken. Ik merk binnen het bedrijf dat er veel gefocust word op de grotere evenementen waardoor de kleine een beetje naar de achtergrond verplaatst worden. Ik heb daarom aangeboden om een plan te schrijven over hoe deze kleine evenementen beter kunnen worden gepromoot en gepland en ook een succes worden.

Verder zijn we het tweede weekend naar Jeffrey’s Bay geweest (ook wel het surfers paradise genoemd). Het plaatsje zelf was niet heel bijzonder, vooral heel veel surfwinkels. Het hostel was ontzettend leuk en gezellig en ligt aan zee. De zaterdag hebben we vooral door het plaatsje rond gelopen en in het hostel rond gehangen. Het strand was erg mooi en op zondagmorgen met een aantal om kwart voor 5 opgestaan om de zonsopkomst te bekijken, yesss geen wolkje aan de lucht!! Helaas werd het net op het moment dat de zon opkwam (6 uur) bewolkt maar alsnog wel een paar mooie foto’s kunnen maken.

Zondagochtend was het dan eindelijk zover: mijn eerste surfles ooit! Lachend onze wetsuits aangetrokken, we voelde ons namelijk net zeehonden en niet kunnen wachten tot we met onze surfplanken in het water lagen. Het tillen van de surfplank naar het strand was al zwaarder dan ik had verwacht. Eerst even op het droge oefenen hoe we op een surfplank moeten staan en vervolgens de zee in. Zooo, wat viel dat tegen! Het was hartstikke leuk maar pfff wat is het zwaar en frustrerend. Op een surfplank liggen gaat nog enigszins maar het staan was voor mij echt onmogelijk. Ik denk dat ik echt zo een 2 liter zoutwater binnen heb gekregen en met iedere golf werd ik van mijn surfplank geslagen en spoelde ik aan op het strand. Bleek de zee ook nog eens vol te zitten met kwallen. Al met al was het uiteindelijk wel heel erg leuk.

Eenmaal terug bij het hostel bleek dat mijn handen, voeten, gezicht, borstkast en rug best wel erg had verbrand. De zon is hier namelijk vrij gevaarlijk en wij als Nederlanders gaan er vanuit dat tussen 12 en 3 de zon op zijn sterkst is. Hier maakt het niet zoveel uit want om 8 uur ’s ochtends of om 6 uur ’s avonds kun je blijkbaar ook prima verbranden (zelfs in de schaduw) nja en ik met mijn gevoelige huidje die al van de Nederlandse zon ontzettend kan verbranden... Kort samengevat: 1 + 1 = auww! De volgende dag bleken 2 uit onze groep ook een zonnesteek te hebben. Weer een les voor de komende maanden.

Afgelopen weekend, om precies te zijn vrijdag, hadden wij onze eerste verjaardag. Jaja onze Gietje was jarig! Met ze allen geprobeerd Gita zo jarig mogelijk te laten voelen en ’s avonds lekker sushi gegeten met ze allen. De middag werd natuurlijk alleen maar nog leuker toen Lars die middag in Port Elizabeth aankwam. Wat eigenlijk eerst een grapje was, werd toen ineens werkelijkheid; kom je ook naar Gita’s verjaardagsfeestje? 2 dagen later had hij zijn ticket al geboekt en 2 dagen daarna stond hij ineens voor onze neus.

Voor de rest zijn we de zaterdag rustig aan begonnen en lekker gebruncht met een klein groepje bij een leuk tentje. Daarna zijn we met een aantal naar een zwembad geweest aan zee en hebben we eigenlijk vooral een rustig dagje gehad. Erg last-minute besloten we uiteindelijk om zondag naar Addo Elephant park te gaan. Wauw wat was dit gaaf! We zijn met onze eigen auto door het park heen gereden en opeens staat er een grote olifant voor je auto! Naast olifanten hebben we ook nog zebra’s, schildpadden, mega-kevers, kudu’s, Buffalo’s, struisvogels, zwijnen gezien (en ik zal er vast nog wel een vergeten).

Het is nu helaas weer maandag en dat betekende dus ook dat ik vanochtend Lars alweer terug naar het vliegveld moest brengen. Gelukkig weten we nu dat het vrij makkelijk is om elkaar op te zoeken en hopelijk zien we elkaar dan weer over een paar weken, maar dan in Kaapstad.

De weekenden voelen aan als vakanties dus met andere woorden ik kom hier makkelijk die 7 maanden door.  Voor nu een hele fijne week allemaal!

Liefs Linda

1. Lars Kamer:
    17 februari 2014
    Leuk verhaal lieverd en het was een top weekend! Ben blij dat ik naar je toe kon komen en nu weet ik ook wat je daar doet en waar je zit :)

Ik ga je snel weer zien, maar dan in Kaapstad inderdaad!

Xxxxxxx
  2. Nadine:
    17 februari 2014
    Leuk verhaal weer en wat heb je al mooie en leuke foto's gemaakt!!!
    En super leuk dat Lars naar je toe is gekomen, wat heb ik toch een lief broertje ;)
    veel plezier daar!!!

xxxx Nadine en Tess
  3. Astrid:
    17 februari 2014
    Wat heb je een leuk verhaal geschreven. En blij te horen dat je het ook zo naar je zin hebt. Dat maakt het wel makkelijker voor je om het 7 maanden vol te houden.
    En dat Lars dan ook nog over komt. Hoe gaaf kan t zijn. Geniet ervan en ben weer benieuwd naar je volgend avontuur.

XXX Astrid
  4. Marijke:
    17 februari 2014
    Wat heb je toch een fantastisch leventje daar, prachtige foto's van het natuurpark,gaaf zo'n olifant vlak voor je neus.En een verrassing dat Lars ook nog even een weekendje kwam.

Groetjes Marijke
  5. Leonieke:
    17 februari 2014
    leuk om je verhalen weer te lezen. En wat een verrassing dat Lars naar je toe kwam.
    grtjs Leonieke x