ik ben er nog!

16 mei 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Hallo daar,

Ten eerste … laat ik maar eens beginnen met mijn excuses aan te bieden.. Ik zie namelijk dat het al zo een dikke 2 maanden geleden is dat ik voor het laatst iets van mij heb laten horen. Dus, tja sorry daarvoor! Ten tweede, ik ben jullie nog niet vergeten hoor ;).

Inmiddels ben ik hier al zo een 15 weken (wow, tijd vliegt echt voorbij!?) Dat betekent dus ook dat ik op de helft van mijn verblijf zit. Zoals ik in mijn vorige verhaaltje al vertelde, vind ik het lastig om te bepalen wat ik wil vertellen omdat alles zo gewoontjes word en ik wil jullie natuurlijk ook niet vervelen. Maar oke, ik zal mijn best doen en vertellen wat mij de afgelopen tijd zoal heeft bezig gehouden.

Ik eindigde mijn vorige verhaal met dat ik een nacht in de townships zou slapen. Dit was een bijzondere ervaring. We zijn uiteindelijk met ze 5en richting Riemvasmaak gegaan en hebben daar de nacht gespendeerd in shacks (de huisjes die uit golfplaten en hout bestaan). Het grootste verschil is dat ze geen stromend water en een toilet hebben (althans je behoefte kan je op een emmer doen). Kinderen worden hier zeker ook niet zo verwend als de Nederlandse kinderen en draaien ook gewoon mee in het huishouden. Al met al was het een mooie ervaring om het verschil eens van wat dichterbij te zien.

Voor de rest hebben we de afgelopen weken zo hier en daar een feestje bezocht, ben ik voor een tweede keer naar Addo Elephant Park geweest, gaan we nog steeds zeer regelmatig uiteten en heb ik op stage ondertussen 2 evenementen gehad. Ook heb ik een aantal weken geleden samen met een aantal meiden de Glow run ‘gerend’. Wat inhield dat een rondje van 5 KM liepen en een hoop verf over ons heen kregen wat licht gaf. Ondanks dat ik er meer van had verwacht was het toch een leuke ervaring.

Het weekend daarna was het Pasen en vanwege Pasen hadden we de vrijdag en maandag ook vrij. Dit was dus een goed moment om een stukje te gaan reizen. Met 8 meiden en 1 van de jongens zijn we richting de Wild Coast gaan reizen. De donderdag zijn we allemaal eerder gestopt op werk en richting Cintsa gereden. De wegen richting de Wild Coast zijn erg uitdagend (lees grotendeels onverhard, hoop gaten en stenen op en in de weg), zodoende hebben allebei de auto’s ook een lekke band gehad. In Cintsa zijn we de volgende ochtend richting het strand gelopen en met een aantal in een kano gestapt. Vervolgens zijn we de volgende dag doorgereden naar Coffee Bay wat bekent staat als een hippie plaatsje. In Coffee Bay hebben we een met een groepje een hike gemaakt naar Hole in the Wall om daar vervolgens in het water te springen en daarna in een bakkie terug te rijden naar het hostel. In  Coffee Bay sliepen we trouwens ook in een traditionele Xhosa hut met stapelbedden van 3 hoog (en hoog dat het was!). De laatste 2 dagen zijn we naar Port Saint Johns geweest waar we naar de mudd caves zijn geweest (niemand had echt een idee wat we hierbij voor moesten stellen). Eenmaal bij de mudd caves aangekomen bleek het inderdaad een grot te zijn met een hoop modder waar je jezelf kan insmeren (want dit schijnt een goede werking op je lichaam te hebben). Lekker verstand op nul zetten, vrolijk meedoen en vervolgens samen met de locals de modder van je afwassen in een plas. Het is vooral leuk om te zien dat er toch nog zo een verschil is in Zuid-Afrika, zo is de Wild Coast nog veel traditioneler, minder toeristisch en een heel stuk minder Westers dan de Eastern Cape waar ik zit.

Voor de rest ben ik 2 weekenden geleden met een groepje wezen kanoën en heb ik vorig weekend met een groepje van 4 meegedaan aan de Muck Run, wat inhield dat we lekker door de modder gingen rennen en over obstakels heen moesten. Wat vooral lekker spelen was met modder en ik persoonlijk ook een stuk leuker vond dan de Glow Run.

Inmiddels woon ik ook weer op Albert Road (dat is het huis waar ik woonde toen ik hier net aankwam) en zijn er in onze groep alweer een aantal naar huis en weer en paar nieuwe gezichten erbij gekomen. De groep waar ik nu mee zit zal eind juni/ begin juli ook weer allemaal richting huis gaan. Het weer is hier wel echt minder aan het worden (helaas gaan we hier nu richting de winter) en zo optimistisch als ik ben, heb ik natuurlijk niet al te veel truien meegenomen. Ik vind het soms nog heel bizar dat het hier dan een aantal dagen achter elkaar de hele dag regent en de temperatuur niet boven de 16 graden uitkomt en de volgende dag ineens stralend weer is en meteen 25 graden. Maar ach ja that’s South Africa! Van een trui naar een korte broek en weer terug.

Dat was het wel zo een beetje wat ik de afgelopen tijd heb gedaan en ik zal vast nog wel iets vergeten zijn. Maar ach ja dan heb ik ook nog iets te vertellen wanneer ik terug in Nederland ben ;).

Voor de rest staat er voor de komende weken/maanden nog op de planning om waarschijnlijk de volgende dingen te gaan doen; een weekje de garden route doen (richting Kaapstad), Sky diven (jaja, lekker uit een vliegtuig springen), bungee jumpen (alhoewel dat zeg ik nu.. maar met een moeder die al haar hele leven zegt dat ze wilt gaan springen en het uiteindelijk toch niet doet, moet dochterlief eigenlijk wel laten zien dat ze het wel durft), met haaien zwemmen, een weekje richting Durban reizen, een wijnboerderij bezoeken, hopelijk nog wat weekendtripjes en vooral genieten van het in Zuid-Afrika zijn.

En voor de liefhebbers zal ik nog even wat foto’s uploaden want ja foto’s zeggen zoveel meer dan woorden .

Tot het volgende verhaaltje!

1. John&EstherDownunderagain:
    17 mei 2014
    Tja van je familie moet je het maar hebben!

Denk je verstandig te zijn door niet toe te geven aan je wens om te bungee jumpen of skydiven en wordt je afgeschilderd als angsthaas! Ik krijg straks nog een kans in Auckland en Taupo dus wie weet? Alle gekheid op een stokje.
    Ik ben super trots dat mijn verwende prinsesje veranderd in een avontuurlijke en sportieve meid!
    Blijf genieten en straks wel actiefoto's wanneer je uit het vliegtuig springt.
    liefs mama
  2. Ma, Peter en Lucia.:
    26 mei 2014
    HALLO LINDA
    je reisverhaal gelezen en vind het erg fijn dat je het zo goed
    naar je zin heb.Hier is ook nog alles oke ga nog steeds zwemmen
    en fitnissen.Papa en mama zijn gisteren afschijd wezen nemen
    voor de grote reis De fotos zijn ook heel erg mooi om te kijken
    Heel veel groetjes en liefs van Oma
  3. Malika:
    27 mei 2014
    can u maybe write the next time in english
  4. Margo van den brule:
    6 juni 2014
    Hallo Linda, goed om te lezen dat je het prima naar je zin hebt.
    Maak inderdaad zoveel mogelijk leuke trips. Geniet ervan.
    Ik vertrek as. week naar canada voor een rondreis.
    Heb er veel zin in. Ps als je weer bij praxis wil werken als je
    terug bent ( duurt nog even) ben voor mij zeker maar voor Erik ook welkom. Laat evt. iets horen hierover. veel plezier margo